Loading
Din varukorg är för närvarande tom.

Mindfulness, stress och vår hys välmående

Mindfulness – vad betyder det? Att vara uppmärksam är en viktig del av buddhistiska praktiken. Att vara uppmärksam har genom åren i många västerländska samhällen gått från att vara en del av en religion eller tro till att vara en del av många människors vardag.

Den 12 september firade vi Mindfulness Day för att skapa medvetenhet om hur viktigt det är att leva i nuet och att utbilda människor om vikten av att vara uppmärksam och hitta sätt att integrera mindfulness i våra liv.

Vad är mindfulness?
Mindfulness är en typ av meditation där du fokuserar på att vara intensivt medveten om vad du känner i allmänhet och för tillfället, utan tolkning eller omdöme. Att utöva mindfulness innebär andningsmetoder, guidade bilder och andra metoder för att slappna av kropp och själ och att hjälpa till att minska stress. (Källa: Mayoclinic)

Att slappna av kroppen och sinnet och minska stressen –  låter det inte som något vi alla behöver då och då? För tyvärr påverkar stress inte bara vår kropp och vår förmåga att tänka klart, utan det påverkar också vår hy.

Hur stress påverkar huden
Stress, oavsett varifrån pressen kommer, orsakar en kemisk reaktion i våra kroppar. Denna reaktion gör huden mer känslig och reaktiv. Du kanske har märkt att du lätt kan få utbrott av kvisslor och liknande reaktioner när du är stressad och att din hud blir mer fet.

Detta beror på att stress gör att din kropp producerar hormoner som kortisol, vilket säger till körtlar i din hud att producera mer olja. Fet hud är mer benägen för akne och andra hudproblem. Stress gör också att huden blir stramare och spänd, och det är lätt att få ett trött utseendet där du verkligen både kan se och känna att din hud inte ”mår” bra. Stress kan också förvärra andra hudproblem och förvärra psoriasis, rosacea och eksem. Det kan också orsaka nässelfeber och olika typer av hudutslag och få feberblåsor att blossa upp. (Källa: WebMD)

”Den största skönhetstjuven och åldraren genom tiderna är den stress våra sinnen försöker uthärda dag ut och dag in”, säger Amy Wechsler, MD, en styrelsecertifierad hudläkare och psykiater och författare till The Mind-Beauty Connection. ”Läkning av sår saktar ner, oljekörtlar överansträngs och inflammation tar fart”, förklarar hon.

Ingen vill bli stressad och vi vill alla ha en frisk glödande hud. Så låt oss ta en titt på några tips och tricks som kan hjälpa oss att nå våra mål!

Mindfulness – vanor för friskare hud
Det finns några saker vi kan göra i vår vardag för att ge oss en bättre känsla överlag och en friskare hud.

Andas medvetet

Har du märkt hur snabb din andning blir när du är stressad? Försök att tänka på din andning var du än är och när du känner dig stressad. Andas in djupt medan du räknar till fyra, håll andan och räkna till ett och andas sedan ut långsamt medan du räknar till sju. Du behöver inte någon speciell tid eller plats för detta. Du kan göra det var som helst. Prova så ser du att det fungerar! Hela kroppen kommer att slappna av!

Ta en paus

Är det inte märkligt? Ju mer stressade vi är, desto mindre kan vi ens tänka på att ta en paus. När det väl är en paus, även i bara tio minuter, kommer det få oss att slappna av. Det gör vårt tänkande klarare och hjälper oss att utföra våra uppgifter snabbare!

Var närvarande – njut av stunden.

Om du är som jag kan du ta med din stress ut även på en promenad med hunden eller med barnen. Du njuter inte av ögonblicket och är inte närvarande. Så för att släppa stressen, lägg det åt sidan ett tag. Se dig omkring och njut av stunden. Det är en stressavlastning i sig. Visst, det som stressar dig kommer fortfarande att finnas där när du kommer tillbaka. Men du kanske ser det mer avslappnat och positivt.

Gå, jogga, gymma – vad du än behöver.

Vi är alla olika, vissa av oss föredrar att gå, och andra gillar att jogga, gå till gymmet, simma eller vad det nu kan vara. Det spelar egentligen ingen roll hur vi tränar så länge vi tränar och när vi är närvarande i det vi gör. Dessutom att sammanfoga mindfulness med rörelse minskar negativa känslor under aktivitet jämfört med sittande, enligt forskning som publicerades i Psychology of Sport and Exercise i juli 2018.

Ge dig själv lite ”egen-tid”

Det är så lätt att fastna i en rutin med alla ”måsten” att det är lätt att glömma hur viktigt det är att ta lite tid för att reflektera. Eller för att göra de saker du älskar att göra! Att ge dig tid för dig själv är inte att vara egoistisk. Det ger styrka och energi att njuta av livet, familjen, vännerna och att arbeta hårdare. Det är ett sätt att lägga till mer energi och leva livet fullt ut.

Ta en sak i taget.

Vi är så vana med att göra flera saker samtidigt. Att alltid jonglera för att hålla alla bollar i luften. Att vara perfekt på det vi gör och aldrig säga nej … Men enligt Center for Resilience är att börja och slutföra varje uppgift på egen hand en stor del av mindfulness eftersom du fokuserar fullständigt på en uppgift. Precis som i den berömda boken ”F ** k it Therapy”, av John. C. Parkin,  kan det vara dags att börja säga nej till saker, minska stressen och göra det du älskar att göra.

Vi reagerar alla olika på stress och vi måste alla hitta vårt egna sätt att minska stress. Mindfulness-övningar kan övas var som helst och när som helst. Naturligtvis, för mer strukturerade aktiviteter, måste du avsätta tid. Men som utgångspunkt kan dessa små övningar göra mycket nytta!

Hjälp! Min hy är stressad. Vad kan jag göra?
Om du känner igen några av de ovan nämnda exemplen och din hys reaktion på stress kanske du skulle vilja prova dessa ansiktsvårdsprodukter:

SQOOMs Q1-device använder mikroströmsljuset för att djuprengöra huden och transporterar näringen av de effektiva ingredienserna i serumet djupt in i huden. Samtidigt förbättras blodcirkulationen och syret. Detta ger huden en avslappnad känsla! Det är som att all stress försvinner och hyn blir  avslappnad. Du måste prova den för att verkligen förstå känslan!

Vår M2-device fungerar via elektroniskt styrd, kontinuerlig eller pulserande ultraljud. Ultraljudet öppnar hudbarriären, stimulerar celldelning, optimerar blodcirkulationen och syretillförseln i huden. Denna process expanderar i gengäld blodkärlen och verkar mot inflammation.

Båda enheterna, i kombination med våra helt naturliga veganska Serum, slappnar av din hud och du kommer att känna dig helt föryngrad!

Kombinera det bästa av två saker, var uppmärksam, lev i nuet. Njut av varje ögonblick och var tacksam för livets skönhet, och ge samtidigt din hy den kärlek och uppmärksamhet den förtjänar!

Koppla av hemma utan stress från möten hos kosmetologen, ta din tid & njut av känslan som dessa professionella ansiktstonings-apparater ger dig! När du väl har provat det kommer du se skillnaden. Välkommen till SQOOM!

Varukorg